نظر حضرت امام در مورد موسیقی

به نام خدا

موسیقی

امام خمینی (رحمه الله علیه) در مورد موسیقی می فرمایند:
«موسیقی از اموری است که البته هر کسی بر حسب طبع خوشش می آید لکن از اموری است که انسان را از جدیت بیرون می برد و به یک مطلب هزل می کشد .
دیگر یک جوان که عادت کرده روزی چند ساعت با موسیقی سروکار داشته باشد و اکثر اوقاتش را صرف بکند و پای موسیقی بنشیند و اینها از مسائل زندگی و از مسائل جدی به طور کلی غافل می شود عادت می کند همانطور که به مواد مخدر عادت می کند دیگر نمی تواند یک انسان جدی باشد که بتواند در مسائل سیاسی فکر کند.
فکر انسان را موسیقی طوری بار می آورد که دیگر انسان نتواند در غیر همان محیط مربوط به شهوت و موسیقی فکر بکند.»

مطلب خودم!
مبحث موسیقی یکی از چالش برانگیزترین مباحثی است که در فقه شیعی مطرح بوده است. لذا فکر نمی کنم بنده و دوستان دیگر در سطحی باشیم که بخواهیم در این مورد اظهار نظر کنیم.
اما دو نکته مهم اینجا مطرح و مورد نظر ماست:
– باید افتراق گذاشت میان “مخالف موسیقی نبودن” و “موافق ترویج آن بودن”. همچنین نظر فقهی و عرفانی امام متفاوت است با نظرات ایشان به عنوان حاکم جامعه اسلامی. اینها نکات ریزی است که باید رعایت شود.
– نظرات حضرت امام را باید به این دید نگاه کرد که اینها نظرات یک فقیه عالیقدر، یک عارف والامقام و یک اندیشمند متعهد است. لذا به نظر نمی رسد درست و منطقی باشد که صرف اینکه مخالف تفکر و نظرات ماست، به راحتی در مقام برابری برآمده و این سخنان را زیر سوال ببریم.
– نظرات حضرت امام بنا به مصالح جامعه و موقعیت زمانی و مکانی و مخاطب و غیره، ممکن است شامل جنبه های مختلفی از یک موضوع باشد.
دوستان عزیز اول به نظرم بهتره به جای اینکه بگیم موسیقی چرا حرامه و چرا حلاله ؟ بگیم موسیقی چیست ؟
موسیقی جزئی از هنرهای هفتگانه است .

۱- نقاشی
۲- مجسمه سازی
۳- شعر
۴- موسیقی
۵- نویسندگی
۶- تئاتر
۷- سینما

اگه توی ایات و روایات دقت کرده باشین اسلام با همه ی این هنر ها مشکل داره اما ایا این دلیلی میشه که اینها بد هستند ؟ و یا واقعا اسلام هنر ستیزه ؟
در مورد حرام بودن موسیقی و احادیثی که هست اورد موسیقی که ائمه ی ما اونو حرام تلقی میکردند همون موسیقی بوده که برای مجالس شادی و … استفاده میشده .
فضای اون روز جامعه رو تصور کنید :

–ایا نوازنده ها و اوازخان ها برای خدا میخوندن؟ یا برای اینکه جلب توجه کنن یه پولی گیر بیارن ؟
موسیقی که اون دوره اجرا میشده عین همین موسیقی های عروسی های ماست طوری موسیقی نواخته میشده که مردم به قولی حال کنن بیان به شخص مقابل پول بدن ( باز هم اشاره میکنم به عروسی ها)
خب پی ما باید الان چی کار کنیم ؟ پاسخ قران و مراجع تقلید ما در حال حاضر چیه ؟
همون طور که گفتم موسیقی قبل از اینکه الات لهو و لعب باشه یک هنره و خدای مهربان در قران پاسخ خودشون نسبت به هنر در سوره ی شعرا بیان میکنه: (مهم ترین هنر در دوران اعراب زمان پیامبر شعر بوده )
و شاعران را مردم جاهل و گمراه پیروی کنند * ایا ننگری که انها خود به هر وادی حیرت سرگشته اند * و انها بسیار سخن میگویند و یکی را عمل نمیکنن *
خب با این وضعیت حافظ (رض) و امام خمینی (رحمه الله علیه) و خیلی از علمای دینی ما هم که دفتر شعر دارند ؟ یعنی ما باید قید این افراد رو هم بزنیم ؟ اما قرآن پاسخی تکان دهنده میده :
مگر ان شاعران که اهل ایمان و نیکوکار بوده و یاد خدا بسیار کرده اند و برای انتقام از هجو و ستمی که در حق انها شده یاری خواستند و انان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که چه کیفرگاه و دوزخی بازگشت میکنند.

خب پس دیدگاه قران کاملا در مقابل هنر مشخصه برای اینکه شرایط رو با هر هنر دیگه ای وفق بدید به جای شاعران بذارید مثلا موسیقیدان ها یا مثلا سینما گرها یا مثلا نمایش نامه نویس ها (حالا اگر کسی مدعی است که قران فقط منظورش شاعرها بوده و نمیشه چیزه دیگه ای به جاش گذاشت من ازشون سوال میکنم مگه نمیگید قران برنامه ی زندگی ما در تمام اعصاره و ما همه ی نیاز هامون رو بر طرف میکنه ؟ اگر امروز شعر جاشو به موسیقی و سینما داده پس یعنی این ایه ی قران دیگه رو هوا نازل شده ؟ )
پس ما میتوانیم موسیقی دان و خواننده داشته باشیم ولی به شرطی که :

۱- اهل ایمان باشند
۲- عمل صالح انجام بدهند
۳- اهل یاد خدا باشند
۴- در مقابل ظلم بایستند

این چهار ویژگی رو قران برجسته کرده در صفت شاعرانی که شعرشون مورد تائید خداست (حافظ و امام خمینی و … )

۱- حالا دوستان مدعی که میگن گوش دادن موسیقی اشکالی نداره به غیر مجالش عروسی و …. ازشون میپرسم کدوم یکی از این هنرمندان عصر حاضر ویژگی هایی که قران بر تافته رو تو خودشون دارند ؟ اگر ندارند به تعبیر قران این افرادی که از این هنرمندها حمایت میکنند جاهل هستند ( لفظ قرانی به کار میبرم لطفا ناراحت نشید)
۲- اما اون دسته که میگن موسیقی به کل حرامه چه موضعی در مقابل این دارید که خود قران به صورت شعر تنزیل یافته و حالت موسیقی داره ؟
۳- اون دوستانی که موسیقی بی کلام و کلاسیک گوش میدن و شعر و ضرب اهنگ رو مورد تاکید دارند چه دیدگاهی در مقابل این ایه قران دارن ؟ ایا باخ و بتهوون و ریچارد کلایدرمن این خصوصیات قرانی رو دارند ؟
اما چرا این همه مدت علمای دینی ما با موسیقی مخالف بودن و نمیگفتن اقا برید موسیقی بزنید در راه خدا ؟ من اینجا دوستان رو ارجاع میدم به سخنان ایت الله العظمی جوادی املی رضوان الله تعالی علیه که راجع به محدودیت هایی که علما قائل میشدند به خاطر چی بوده :

یهودیت و مسیحیت در جریان فیلمسازی پیشرفت کردند، اما ما در اسلام به خودمان اجازه نمی‌دادیم که مسائل‌مان به زبان سینما درآید. این پرهیز یا به‌خاطر ابتذال سینما بود یا به‌خاطر این‌که ما هنرمندی نداشتیم که بتواند مفاهیم وحی را از مرحله‌ شهود به عقل دربیاورد، عقل را به مرحله خیال درآورد، خیال را حسی کند تا بشود سینما. قالب سینما از خیال به حس می‌آید. توجه داشته باشید که در فرهنگ قرآن به خیالباف می‌گویند مختال. اما اختیال از باب افتعال است، تخیل از باب تفعل. خداوند، خیالباف و خیال‌ساز را دوست ندارد: «لایحب کل مختال فخور». اما اگر انسان عاقل باشد و آن عقل را به خیال منتقل کند، و از خیال به حس بیاورد، این مایه‌ علمی دارد. اما اگر از خیال نشئت گرفته و به حس تبدیل شده، این می‌شود مختال. در سینما، فیلم‌ها غالباً مختالانه است. یعنی خیال است و بعد به حس تبدیل می‌شود. یک هنرمند سینمایی باید وحی را خوب بشناسد، آن مشهود را از دالانی صحیح به معقول تبدیل کند، بعد معقول را متخیل کند و متخیل را محسوس کند تا قابل عرضه باشد. وگرنه علمی نیست. و این معنا چون نبوده کسی درکش نکرده است.
ایشون در کلامی ساده فرمودند که : محدودیت ها به خاطر این بود که هنرمندان ما نمیتوانستند در قالب خدایی بحث کنن اما حالا که سطح اگاهی پیشرفت کرده ما نباید عقب بمونیم و هنر خدایی رو به جای هنر ابتذالی به میدان بیاریم (بعد میگن اندیشه ی دینی متحجر …خدا وکیلی باید قدر مراجع تقلید رو دونست )
پس حالا که مراجع تقلید بعد از انقلاب اسلامی اجازه ی شرعی حضور در هنر رو میدن ما باید به فرمایشات اونها توجه کنیم و وارد هنر اسلامی بشیم .
خب حالا برید بگردید ببینید چند در صد از موسیقی دنیا الان در قالبی که ایت الله جوادی املی فرموندن هست ؟
امار موثق که میگه : شاید در سال ۵۰ تا اهنگ تولید شه  که اونم نصفشو سامی و یوسف و بقیه مسلمانان عرب درست میکنن   توی ایران گاهی اوقات یه کارهایی انجام میشه ولی خیلی کمه و سریع خودشو گم میکنه …مثلا البوم ۸ که واسه امام رضا(علیه السلام) خونده شده درسته مضمونی اسلامی داره ولی فقط اهنگ رضا صادقی توی اون البوم اهنگه اسلامی داره بقیه شون همون گروه تواشیح هستن که روی صداشون اهنگ گذاشتن و میخونن ، راجع به امام زمان(عج) هم هر از چند گاهی یه دو سه تا اهنگ میاد بیرون ولی خیلی سطحی و ضعیفه چون همشون میگن : وایسادیم جمعه بیای خب این اساسا با کل حکمت ظهور مغایرت داره !
لازم هم نیست همش از فلسطین و امام زمان بخونیم اما خب خواننده ها ی ما بیشتر روی این قضیه تمرکز کردن که میشه با اگاه کردنشون سطح کار رو گسترده تر کرد در زمینه ی موسیقی رپ که هر کی میخواد خرابش کنه میگه : اینها همشون شیطان پرستن!
انصافا موسیقی امام زمانی توی رپ هم هست مثلا همون کاری که یاس واسه کار خونده به اسم درکم کن یا راجع به دخترای خیابونی به اسم پیاده میشم …این اهنگ ها بدون تعارف امام زمانی هستن چون دارن راجع به ظلم توی جامعه صحبت میکنن یا اون اهنگ معروف ش که میگه : سی دی رو بشکن !!!
متاسفانه توی مملکت ایران واسه اینکه بگن اسلام دینه خوبیه و با موسیقی زیاد مشکل نداره هم به ۶*۸ مجوز میدن هم به چرندیات پاپ و … . تاکید میکنم ۹۹ درصد موسیقی تولید شده در داخل کشور هیچ فرقی با اهنگ های خارج از کشور نداره !!!
این تفکر التقاتیست و به تعبیر امام راحل : التقاتی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است .
مولفه های هنر اسلامی هم از منظر قران و هم از منظر مراجع تقلید کاملا تبیین شده و میشه به سمت موسیقی اسلامی رفت و سینمای اسلامی !!!
متاسفانه چون چیزی کمتر از ۰/۰۰۰۱ موسیقی های دنیا دارای مولفه های اسلامی هستند پس گوش دادن به موسیقی جایز نیست ولی میتوان با معیارهای اسلامی موسیقی ساخت!
این مطلب رو یکی از دوستان به درخواست بنده نوشته بودند ، البته اینجا با دخل و تصرف قرار دادم…
امیدوارم مفید واقع گشته باشد…


در “نظر حضرت امام در مورد موسیقی” ۱ نظر

  • محسنی نوشته شده در ۲۰ فروردین ۱۳۹۵, ۴:۰۱

    خیلی مرسی از مطلبتون

نوشتن دیدگاه

شما می توانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید ، برای اینکار از وب سایت گراواتار کمک بگیرید.

تمامی حقوق برای © ۱۳۹۶ سلاح من ، قلم من ، منتظر12 محفوظ است.
بهینه سازی و طراحی قالب : میلاد سمیعی