عاشق ترین انسان آدم بود؟ (پرده ی پایانی – نگاه برتر)

این نوشتار قسمتی از سه گانه ی ما در بررسی نقش زنان در جامعه است ؛ اگر مایل باشید می توانید قسمت اول و قسمت دوم را نیز مطالعه نمایید!

در نوشته های پیشین ، راجع به جایگاه زنان در ادیان بزرگ مسیحیت و یهودیت با شما صحبت کردیم. امروز هم نگاه دین اسلام ، به عنوان نگرشی تازه در این موضوع را با هم مطالعه می کنیم.
با گذر از جاده ی پرفراز و نشیب تاریخ زندگانی انسان ها بر روی زمین ، برای نخستین بار، با نگرشی تازه و منصفانه در مورد زنان مواجه می شویم. نگاهی که همراه خود یک ایدئولوژی هدفمند و جامع را برای نسل زنان ارائه می دهد. این نگاه خاص از ابتدای پیدایش انسان ها آغاز و سپس تمامی مراحل زندگی زنان را از هر جنبه ی طبیعی و یا اجتماعی در بر می گیرد. حتما شما هم می دانید که اولین موضوع در مورد زن ، اصل پیدایش او در کنار مرد است. یعنی همان  داستان خلقت آدم و حوا.
قرآن برخلاف تورات و افکار یهودی ، زن و مرد را مخلوقی از یک گوهر واحد یا نفس مشترک ، که خداوند آنرا در انسان دمیده ، میداند ، با این تفاوت که اول مرد را آفریده و سپس زن را و این فاصله به معنای فاصله زمانی نیست ؛ بلکه اشاره به نوعی ارتباط و تعاقب و زوجیت است. (سوره اعراف ۱۸۹/ زمر ۶/ انعام ۹۸)
می دانید کلمه ی زوج در قرآن در مورد انسان، چه مفهومی دارد؟

کلمه «زوج» در قرآن فراوان برای زن بکار رفته، برای آنکه نشان دهد که مرد بدون زن موجودی ناقص است و زن و مرد جدائی ناپذیرند.
بعبارتی دقیقتر هیچیک از زن و مرد بدون دیگری مصداق و نمونه واقعی انسان نیستند ؛  زیرا هر یک از آنها فاقد عناصری روحی هستند که در دیگری وجود دارد ، و در یک کلمه ، هر دو بطور مساوی انسانند.
اگر خاطرتون باشه ، در نگاه یهودیت به زنان ، این طور گفتیم که یهودیان معتقدن که آفرینش حوا با استخوان های دنده ی آدم صورت گرفته است ؛ یعنی اونا زن را به نوعی پست تر از جنس مرد می دانند.
گفتیم که در تورات (کتاب معروف دین یهودیت) آدم و حوا در بهشت زندگی خوشی داشتند ولی حوا با فریب شیطان ، میوه ممنوعه را خورد و آدم را نیز به این کار حرام مجبور کرد و در نتیجه گناه حوا ، آدم نیز از بهشت اخراج شد. (تورات سفر پیدایش فصل ۳- آیه ۱۶)
از این گفته می شه این طور نتیجه گرفت که گناهکار اصلی در اخراج آدم به زمین ، حوا بوده است.
اما قرآن هیچیک از حوا و آدم را به یکدیگر ترجیح نمیدهد بلکه می‌گوید: «شیطان آندو را گمراه کرد و فریب داد و آندو را از بهشت و وضعی که داشتند بیرون انداخت. و ما گفتیم (از بهشت) فرود آئید و زمین تا مدتی جای استقرار و بهره گیری شما خواهد بود.» (سوره بقره – آیات ۳۵-۳۶)
حتی از مفهوم آیه بعد از آن که می گوید: «آدم کلماتی از خدا یافت و توبه کرد…» و نمی‌گوید آدم و حوا توبه کردند می‌توان استنباط کرد که مقصر اصلی آدم بوده و این مطلب را در ادبیات و شعر فارسی هم می‌توان یافت [۲].
پس تا به اینجا که می شه گفت نگاه اسلام خدمتی بزرگ در جامعه شناسی زنان ایفا کرده است.
هر قدر که فرهنگ های رومی و یونانی و نیز نگرش پیروان مسیحیت و یهودیت ، ضد ارزش ها را به زنان نسبت می دهند و آنان را از بدنه ی جوامع خود طرد می کنند ، این بار اسلام ، زنان را صاحب نقش های اساسی در جامعه می داند و حقوق اجتماعی آنان را در جامعه با مردان یکسان می داند.
برای اولین بار در تاریخ ، زنان حق دخالت در سرنوشت خود را یافتند و پیامبر (ص) بنا بدستور قرآن (سوره ممتحنه – آیه ۱۲) به زن ها اجازه داد که در انتخاب رئیس حکومت اسلامی در سطح وسیع و فراگیر رأی بدهند (که بنام «بیعت» معروف است). و در جای دیگری (سوره توبه – آیه ۷۱) نیز این دستور به پیامبر تکرار شده که به زنان حق رأی بدهد و آنان را به قوانین مدنی و جزائی جدید حکومتی آشنا سازد تا مشمول جرایم و مجازاتها قرار نگیرند ؛ و این هر دو نشانه مساوات زن و مرد هم در حقوق اساسی و هم در عمده حقوق مدنی آنهاست.
و این حق رای برای زن ، نشانه ی اصالت او در جامعه است و مهم تر آن که دیگر او نقش تابعی در جامعه ی خود ندارد.
گاهی زن در نگاه ادیان یهودیت و نصرانیت ، لایق بهشت شمرده نمی‌شده و اعمال نیک او در آخرت بکار نمی‌آمده ؛ قرآن در مقابل این فتاوی غلط روحانیون ادیان دیگر و فرهنگ ستمگرانه اعراب دوره جاهلیت ، در چند نص مختلف بیان کرده که نیکوکاری و ایمان هر انسان سبب دخول او به بهشت میشود چه زن باشد و چه مرد [۹].
همچنان که می دانید ، در اسلام زنانی مانند حضرت فاطمه ی زهرا (س) و نیز مریم (ص) حضور دارند که مرتبه ی آنان در بهشت به قدری است ، که چه بسا بسیاری از مردان و زنان مومن هم به مرتبه ی آنان دست نمی یابند.

پس با مرور نگاه دین اسلام به زنان ، می شه این طور دریافت کرد که زنان هم مانند مردان دارای حقوق انسانی یکسان در جامعه هستند و حتی با ایفای نقش مادری و نیز همسری در جوامع امروزی  عاملی حساس در رشد و ترقی انسان ها به شمار می آیند.

هر سه نوشته برگرفته از کتاب “فلسفه ی زن بودن”، کاری از باشگاه اندیشه

نوشتن دیدگاه

شما می توانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید ، برای اینکار از وب سایت گراواتار کمک بگیرید.

تمامی حقوق برای © ۱۳۹۶ سلاح من ، قلم من ، منتظر12 محفوظ است.
بهینه سازی و طراحی قالب : میلاد سمیعی